Next Generation Retail
Elkjøp er den ledende forhandleren av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater i Norden, og omsatte varer og tjenester for 49,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021. Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene. Elkjøp er en omnikanal forhandler, som betjener kundene både på nett og i over 400 butikker, ved hjelp av 11.000 engasjerte ansatte. Total fornyelse Elkjøp startet arbeidet med en full digital fornyelse i 2015, da elektronikkjeden etablerte nye SAP-baserte kjerneløsninger for hele sin grossistvirksomhet: vareflyten fra leverandør, ofte via sentrallageret i Jönköping, ut til butikker og netthandel i fire land. I 2018 var Elkjøp klare for å starte ferdigstillelsen av dette teknologiske kvantespranget. Prosjektet Next Generation Retail ble etablert for å flytte alle data om forbrukernes kjøp, hjemleveringer, returer, fakturaer og betalinger over i samme moderne løsning. Med økende salgsvolumer var det også nødvendig å flytte alle kritiske applikasjoner til skyen, for å sikre tilstrekkelig ytelse og en enklere driftshverdag.
Tillit og samarbeid
Blant mange sterke tilbydere valgte Elkjøp EINR som hovedpartner innenfor butikksalg, hjemlevering og butikkdrift, mens KPS fikk oppgaven å fornye netthandelsløsningen. Og selvsagt var samspillet mellom fysisk butikk og nett et sentralt mål: omni-kanal. Valget av EINR var basert på deres omfattende erfaring og kompetanse innenfor varehandelsbransjen, høyvolum logistikkprosesser, SAP-løsninger, og ikke minst på mobile løsninger. Elkjøp og EINR etablerte et samarbeidsprosjekt med både forretningsmessige og tekniske ressurser, for å utvikle hensiktsmessige applikasjoner og arbeidsprosesser. Prosjektet ble planmessig gjennomført på drøyt tre år, og EINR som ansvarlig leverandør hadde 25 egne konsulenter engasjert i ulike agile team. EINR supplerte også med ressurser fra dyktige underleverandører som EY Skye, Sopra Steria, Bouvet og tyske Westernacher Consulting.